• خدمات
  • حراست آسمان
حراست هواپيمايي آسمان
 

 

 

با حراست بیشتر آشنا شوید :

 

به نظر شما حراست چگونه جایي است و چه اهدافی را دنبال می کند؟

اطلاعات شما در رابطه با شرح وظایف حراست تا چه حدی است؟

آیا می دانید حراست در چه مواردی می تواند یاری رسان شما باشد؟

آیا می دانید شما در چه مواردی می توانید حراست را یاری نماييد؟

آیا می دانید در چه مواقعی باید به حراست مراجعه نموده و چگونه مسائل و مشکلات خود را مطرح نمائید؟

سعی ما در این مقوله آشنائی بیشتر شما نسبت به وظایف و روش خدمت رسانی حراست به همکاران عزیز می باشد امید است که در این راه قدم کوچکی برداشته باشیم.

 

حراست درلغت به معنای پاسداری و مراقبت کردن می باشد. ازلحاظ عرف اداری حراست به نهادی گفته می شود که در قلب تشکیلات یک سازمان وجود داشته، ووظیفه خطیر مراقبت از سلامت اجزای خرد و كلان آن تشکیلات را در برابر انواع و اقسام انحراف های موجود به عهده دارد.


حراست از دیدگاه قانون

 

دستگاه حراست براساس ماده واحده قانون مصوب 1368/02/12 مجمع تشخیص مصلحت نظام با اهداف و تشکیلات سازمانی خاص به عنوان یک مجموعه اجرائی و نظارتی از مصادیق بارز و حیطه شمول اصول و قواعد مذکور بوده و به لحاظ ویژگیها،وظایف و جایگاه سازمانی بعنوان یکی از زیر مجموعه های تشکیلاتی، مستقیماً با به صورت غیر مستقیم و نامحسوس وظایف خطیری در ارتباط با سالم سازی محیطکار و کنترل کیفی و کمی کارکنان ، تعین صلاحیت ، بررسی و احراز تخلفات اداری مالی ، حفاظت از تاسیسات و اماکن ، اسناد و مدارک را عهده دار می باشد.بنابراین سیاست و روش حراستی اجمالاً مبتنی  به لحاظ نمودن موارد ذیل خواهد بود:

 

1-  اهتمام و پاسداری از دستاوردهای انقلاب ، تبلیغ تفکرات بسیجی ، بذل مساعی و تلاش در جهت حفظ مصالح نظام مقدس اسلامی به عنوان اساسی ترین وظیفه دستگاه حراست.

2-ممانعت و اعتراض از اعمال و تعصبات خشک و بی مورد و روشهای تنگ نظرانه و متحجرانه و هرگونه انحصار طلبی در انجام وظایف سازمانی واحد.

3-مجاهدت در شناساندن دستگاه حراست به عنوان محرم تامین امن برای عموم  مسئولین ، مدیران و کارکنان و ارباب رجوع به منظور انعکاس نقطه نظرات وتخلفات و درخواستهای مشروع آنان و تلاش در رسیدگی و اقدامات لازم مطابق ضوابط برای اجابت درخواستهای منطقی و قانونی مشارالیهم.

4-شناسائی نقاط ضعف و قوت مجموعه به منظور تمهید و ارایه راه کارها وخط مشی های مناسب در جهت رفع نارسائی ها و مشکلات موجود به مدیر دستگاه

5-رعایت کامل و دقیق شرح وظایف و دستورالعملهای اجرائی و بهره برداری کامل از تجارب مکتسب.

6-همکاری تنگاتنگ و صمیمانه با مقامات و دیگران در تحقق اهداف سازمانی و اهتمام و تلاش در القاء و تبین جایگاه حراست به عنوان مشاورین امین ونستوه به مدیران و بذل مساعی مشترک در تبادر و تحقق این ایده که : مدیران ومسئولین حراست برای همدیگر می باشند نه در مقابل و رو در روی هم.

7-شناساندن دستگاه حراست و بذل توجه وافر در اینکه اقدامات حراست درتمام موارد مستدل و مستند و متکی به اسناد و مدارک قابل استناد می باشند واز توجه و اقدام به گزارشات غیر مستند و غیر موجه جداً پرهیز و اجتناب خواهد شد.

8-توجه و اهتمام مستمر و کامل در جهت سالم سازی محیط کاری و اداری سازمان و جلوگیری از بروز شرايط متشنج و تهدید و ارعاب وحشت برای جلوگیری ازتقلیل بازده و اعتماد کاری کارکنان ، اعتماد کامل متقابل و حسن ظن به یکدیگر.

9-اهتمام و به کارگیری امر به معروف و نهی از منکر در مسائل مبتلا ..... و در همه امور.

 

مصوبات ، مقررات و قوانین

 

1- انکس 17 ایکائو به همراه متمم ها و اصلاحیه های آن

2- اسناد 8973 ایکائو
3- دستورالعمل های حفاظتی یاتا (
S.M)

4- مصوبه نود و هشتم شورای عالی امنیت ملی در خصوص حفاظت هواپیمایی و آیین نامه اجرایی آن

5- مصوبه دویست چهل دو شورای عالی امنیت ملی در خصوص حفاظت هواپیما های باری و Overhaul

6- مصوبه پانصدو بیست نهم شورای عالی امنیت ملی در خصوص حفاظت هواپیمایی و آیین نامه اجرایی آن ( مکمل مصوبات قبلی شورا در خصوص حفاظت و امنیت صنعت هوانوردی غیر نظامی )

7- شرح وظایف دفتر مرکزی حراست ابلاغی نخست وزیری در سال 1362 طی بخشنامه شماره 1147/11300/ حک / 62 مورخ 1362/04/18 به کلیه وزارتخانه ها ، سازمان ها و نهاد های انقلاب اسلامی .

8- مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال 1368 ابلاغی طی شماره 01/ 88/2 مورخ 68/2/12

9- آئین نامه اجرایی قانون حراست ها ابلاغی سازمان امور اداری و استخدامی کشور طی نامه 1795/س/3- و  مورخ 1370/10/22 به وزارت اطلاعات

10- شرح وظایف حفاظت فیزیکی و حفاظت اسناد ابلاغی سازمان امور اداری و استخدامی سابق طی نامه 937/ س/3-د مورخ 1372/6/28

11- مصوبه شماره 9 پنجاهمین جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر در سال 1374 (تعیین حراست ها به عنوان ضابط قوه قضاییه )

13- مصوبه 273 شورایعالی امنیت ملی در رابطه با حفاظت اسناد در سال 1378 (الزام دفاتر مرکزی حراست در خصوص اعمال مقررات حفاظتی در رابطه با اسناد طبقه بندی شده دستگاه مربوطه )

14- مصوبه شورای عالی امنیت ملی در رابطه با حفاظت فناوری اطلاعات سال 1386که طی نامه شماره 1075/ 1000/ د/ 85 / ر مورخ 14/ 4/ 1385 ابلاغ شده است و بخشنامه معاون اول رئیس جمهور به کلیه دستگاه ها در رابطه با حفاظت فناوری اطلاعات طی شماره 12711- 1186/ 28505 مورخ 10/8/ 1386

17- شرح وظایف ، دستورالعمل ها و بخشنامه های ابلاغی سازمان حراست کل کشور (وزارت اطلاعات ) به دفاتر مرکزی حراست از سال 1364 تا کنون

 

حراست پشتوانه ای محکم برای سلامت جامعه اداری


وظفه اصلی حراست، مواظبت از سلامت سازمان است. چراکه هر سازمانی جهت نیل براهداف خود به سلامت درونی و بیرونی نیاز دارد. ازآنجاکه سلامت هر سازمان همواره  درمعرض آلودگی ها و تهدیدهای درونی و نفوذی است، برای حفظ سلامت وپیشگیری از آلودگی ها نیازمند سیستمی هستیم که با دقت زیاد:
اولاً: از نفوذ آفت ها به داخل سیستم جلوگیری کند.
ثانیاً: با تشخیص و شناخت آفت های درونی، زمینه های علاج به موقع و سلامت سازمان را فراهم سازد.

 بنا براین حضور حراست در عرصه فرآیندهای سازمانی، همواره در جهت دستیابی به دو هدف عمده زیر است:
 -اهداف کلان راهبردی:حفظ و ارتقای توان حفاظتی و امنیتی سازمان به منظور پیشبرد اهداف سازمان.
 -  اهداف عملیاتی:همراهی و مساعدت مدیران با ارائه مشورت های مؤثر و اطلاع رسانی به موقع، اعمال نظارت ها و انجام اقدام های مؤثر جهت حفاظت همه جانبه از امنیت و سلامت منابع سازمان.

 

وظایف مدیریت حراست برای رسیدن به اهداف


-  حفاظت و صیانت از کارکنان دستگاه در برابر آسیب ها و تهدیدات احتمالی.
-  اطلاع رسانی به موقع از وضعیت سیستم به مراجع ذیصلاح.    
 -  حفاظت از اماکن، تأسیسات وتجهیزات.
 -  حفاظت از اسناد.
 -  انجام مأموریت های محوله از سوی مراجع ذیصلاح.

حراست به عنوان مشاور مدیریت: حراست به عنوان چشم و گوش مدیر در سازمان و باتوجه به اشرافی که به مجموعه دارد می تواند مشاور خوبی برای مدیریت محسوب شود.

حفاظت از کارکنان:وظیفه نیروی انسانی، رسیدن به اهداف سازمانی است ولی وظیفه حراست ها حفظ سلامت نیروی انسانی به منظور نیل به اهداف سازمان است.

احقاق حقوق کارکنان: از نظر علم مدیریت، سازمانی میتواند موفق ، پویا و پیشرو باشد که کارکنانی متخصص و  متعهد داشته باشد که از انگیزه و علاقه مندی کافی برخوردار باشند چرا که از نیروی انسانی ناراضی ، خلاقیت و ابتکار عمل حاصل نمی شود. بنابراین میبایست به منشاء نارضایتی های کارکنان توجه نموده و نسبت به توجیه مدیران واصلاح روش ها اقدام نمود .
بدیهی است  حراست می تواند از این طریق، خدمات قابل توجهی به مدیریت،کارکنان مجموعه و در کل به نظام مقدس جمهوری اسلامی ارائه نماید.

احقاق حقوق ارباب رجوع:یکی از دلایل تأسیس ادارات و سازمانها و ارگانها، ارائه خدمات به مردم می باشد و از طرف دیگر توجه و دقت در رضایت مندی ارباب رجوع.

شایسته سالاری ((کمک به انتصاب افراد شایسته((: طبق قانون، انتصاب مسئولین به پست های حساس و مسئولین بخش های مختلف اداری، باید پس از تعیین صلاحیت حراست دستگاه صورت گیرد.

 

نقش حراست در پیش گیری از وقوع تخلف ها


سه نقش اساسی حراست به منظور پیش گیری از وقوع تخلف ها در سازمان به شرح زیر می باشد :

اول:نقش هشدار دهنده یا پیشگیری کننده

دوم:نقش اصلاح کننده یا درمان کننده

سوم:نقش جداکننده از سیستم
این وظیفه خطیر حراست از جهاتی شبیه به نهادهای بهداشتی و درمانی است. چنانچهاین نهاد در ابتدا سعی برآن دارد که ابتدا از هرآلودگی و بیماری پیشگیرینماید و در مرحله بعد اگر احتمالاً کسی آلوده شد او را درمان نماید و درنهایت اگر دو روش قبلی مؤثر واقع نشد او را همچون یک عنصر فاسد و غير قابل استفاده از سيستم جدا نمايد.
چنین نقشی را حراست در سازمان ایفا می کند. حراست در هرسازمانی با پیشبینی  نوع تخلف ها و جرایمی که ممکن است درآن سازمان به وقوع پيوندد سعی میکند به انحاء مختلف، چشم و گوش کارکنان آن سازمان را به روی دام ها و کمینهای سر راه بگشاید و آنها را هوشیار و آگاه سازد.
با این کار ها اولاً: جلوی خسارت های احتمالی که مسلماً هزینه های سنگینی برای سیستم در بر خواهد داشت گرفته می شود.
ثانیاً: به این وسیله جلوی انتشار تخلف ها و انحراف ها در بین کارکنان گرفتـــــه می شود.

 

جلوگیری از بروز انواع فساد اداری

مفهوم کلی فساد اداری از دیدگاه سازمان مدیریت و برنامه ریزی :

عبارت است از اقدام های کارکنان دستگاه  با هدف انتفاع وبهره برداری برای خود و یا اشخاص دیگر و یا در قبال دریافت مال خود و یا اشخاص دیگر که از راههای زیر انجام می پذیرد :

 - نقض قوانین و مقررات اداری .

 - تغییر و تفسیر قوانین و مقررات و ضوابط اداری .

 - تغییر در قوانین و مقررات اداری .

 - خودداری ، سهل انگاري یا کوتاهی در انجام وظایف قانونی در قبال ارباب رجوع .

 - تسهیل و یا تسریع غیر عادی در انجام کار برای اشخاص معین در مقایسه با دیگران .

 

انواع فساد

الف : فساد خرد و کلان :

فساد کلان ، فسادی است که توسط مقام های مافوق اداری به صورت باندی و با ارقام قابل
توجه صورت گرفته و بیشترجنبه فساد سیاسی یا حاکمیتی دارد .

فساد خرد ، فسادی است که توسط کارکنان جزء صورت می گیرد .

 

ب : فساد سازمان یافته و فساد فردی :

در فساد سازمان یافته وجه (رشوه ) مورد نیاز و دریافت کننده در سیستم اداری مشخص است و پرداخت وجه ، انجام کار را تضمین می کند .

در فساد فردی پایه به چند مأمور دولتی مبالغی پرداخت شود و ضمانتی هم برای اجرای قطعی خواسته رشوه دهنده نیست .

ج : فساد قاعده مند و فساد غالب :

فساد قاعده مند: فسادی است که احتمال کشف و مجازات در آن کاهش و انگیزه های فساد افزایش می یابد .

فساد غالب : فسادی است که سراسر دستگاه را فرا گرفته باشد .

 

ریشه یابی برخی عوامل سازمانی در ترویج فساد :

- عدم وجود شفافیت و پاسخگویی در فعالیت های نظام اداری : هرچه در یک سیستم باز ، عدم شفافیت و پاسخگویی نسبت به ارباب رجوع و کل مجموعه و خصوصاً به سیستم های نظارتی بیشتر باشد به همان تناسب فساد اداری افزایش خواهد یافت وبالعکس هرچه ضریب پاسخگویی در یک سیستم بیشتر باشد فساد اداری کمتری درآن سازمان جریان خواهدداشت.

- عدم ثبات در مدیریت : وقتی که مدیر جایگاه خود را متزلزل دید این مسأله سبب کاهش انگیزه وی نسبت به امور محوله به وی خواهد شد . کاهش انگیزه کاری سبب به وجود آمدن فساد اداری خواهد شد .

- عدم وجود امنیت شغلی برای کارکنان .

- نارسایی ، پیچیدگی ، تناقض و ابهام در قوانین و مقررات اداری .

- عدم وجود نظام شایسته سالاری در عزل و نصب ها : یکی از مهمترین عوامل بروز فساد اداری از لحاظ رفتار سازمانی ، نبود فضای شایسته سالاری در منصب های سازمانی است .

- ناکارآمدی وضعف نظام اداری .

- بی کفایتی حرفه ای کارکنان .

- باند بازی .

- عدم وجود نظام های صحیح انگیزشی و تشویق و تنبیه در اداره ها .

- ضعف دانش و تخصص مدیران .

 

پیشنهاد های حراست در جهت کاهش بروز عوامل سازمانی ترویج فساد در سیستم

1- شفاف سازی قوانین .

2- استقرار نظامهای سنجش عملکرد کارکنان .

3- شایسته سالاری در عزل و نصب ها .

4- مشارکت دادن کارکنان در اداره امور .

5- ملزم ساختن واحدها به پاسخگویی .

6- و ...

 

برخی عوامل فرهنگی و اجتماعی فساد اداری

1-  ضعف وجدان کاری و انضباط اجتماعی .

2- رواج مادی گرایی .

3- قوی بودن پیوندهای فامیلی و قبیله ای .

4- سطح پایین اخلاقیات در جامعه .

5- فقدان فرهنگ پاسخ گویی .

6- نقص مجموعه نظارت های حسابرسی و اطلاعات نامربوط .

 

کوتاه سخن آخر

 اطلاعات شما حتی اگر بسیار ناچیز به نظر رسد شاید برای رسیدن به هدفی که ما و شما به دنبال آن هستیم راهنمایی بزرگی باشد . بنابراین در جهت سالم سازی محیط ، ما را یاری نمائید .